Kesan dan tips untuk kurangkan tahap addicted dengan minuman sejuk

Farah
6

Assalamualaikum, =D

Kesan dan tips untuk kurangkan addicted dengan minuman sejuk. Hye semua, tidak dinafikan minuman sejuk menjadi pilihan kita semua, lebih lagi dikala cuaca terlalu panas terik. Kalau nak basahkan tekak, mesti kita akan pilih minuman sejuk. Betul tak? 

Termasuklah aku.

Hingga aku dah terbiasa, dan dah addicted pun dengan minuman sejuk ni. Satu tahap kekadang, ianya memberi satu reaksi dimana badan aku akan rasa tak sihat dan mengalami batuk. 

Atas bacaan aku dekat satu laman web ni, jika kita kerap mengambil minuman sejuk, ianya akan mengurangkan kadar degupan jantung, boleh dapat jangkitan kerongkong hingga boleh menyebabkan keradangan, dan boleh melambatkan process pencernaan. Info : Donna.Com

byfarahh

Bukan itu sahaja, bila kita kerap minum minuman sejuk, kita akan rasa badan kita lemah dan tidak bermaya. So that kita kena kurangkan minum. 

Kebetulan awal March lalu, aku rasa tak sihat dan batuk - batuk. Memandangkan waktu tu COVID 19 dah melanda negara kita, aku takut tau sampai jumpa doctor 2 kali. Pertama kali jumpa doctor (panel under office), kali kedua jumpa doctor dekat Klink Kesihatan (KK), dan terus nak buat saaringan COVID-19 kononnya. Bila sampai depan KK, Nurse dekat depan pintu tanya, ada tak aku pergi luar negara dan contact rapat? Aku jawab takde. So aku terus diarahkan buat test biasa. Ambil darah, dan ambil suhu demam. Semua ok. Bila jumpa doctor, doctor pun cakap ok dan tak perlu risau. Doctor siap bebelkan aku lagi. Lepas ikut saranan doctor, mak dan kawan aku. Alhamdulillah batuk aku dah recover. 

Tips nak kurangkan tahap addicted dengan minuman sejuk :

1. Makan ubat batuk doctor bagi 

2. Kerap minum air suam
*yang ni selalu kan je minum. Badan pun rasa segar.

3. Minum air masak 8 gelas sehari (ikut saranan pakar). 

4. Minum - minuman yang masam + without sugar
- Air lemon panas
- Air limau kasturi panas
- Air asam jawa + garam himalaya + limau kasturi panas
*repeat minum sampailah sembuh

5. Berkumuh dengan air garam/Listerine. 
*repeat hingga betul - betul sembuh

Dan paling penting elakkan mengambil minuman sejuk, dalam nak treat diri sampai sembuh. 

p/s: kalau nak kurangkan minuman manis pun boleh juga follow tips ini, dengan mengambil minuman masam (without ice and sugar).

Moga tips ni dapat juga bantu korang ok. 

Tags

Post a Comment

6Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. Sis kuat minum air sejuk...nasib juga KKM kuarkan fakta, minuman berais tidak mengemukkan dan perut jadi buncit hahahahaha sapalah yangd engki ek cakap macamtu kannn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha betul, minuman berais tak buat perut buncit tapi ramai cakap benda tu. Dan huda pun pernah je rasa benda tu eh betul ke? hahaha. But the fact is, bila kita minum - minuman manis tu yang membuat berat badan naik sebab gula tu jadi lemak dalam badan (tak silap).

      Delete
  2. dulu2 zaman remaja, ye akak mesti nak cari air sejuk..tak reti nak minum air suam..tapi bila da dewasa ni, memang minum air mati aje...sekali sekala je minum air sejuk bila rasa haus sangat yang menyebabkan otak fikir, minum ais bole hilang haus tu...padahal sama je pun dengan air suhu bilik..hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak. padahal sama je function dia tu kan. Kita pun tgh practice untuk selalu minum air biasa je ni. Alhamdulillah la now dah boleh sikit sikit tinggalkan air yang berais.

      Delete
  3. yuppp saya sngt addicted to cold drinks.. tapi usually waktu lunch la paling xleh elak sbb panas. malam2 sbb mak rajin buat teh kita join skali. but air mineral insyallahhh x lupa minom. mmg always ada disisi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama, huda waktu lunch pun memang selalu amik air sejuk dan berais. kat rumah memang kurang minum ais dan manis. Selalu minum air masak biasa. Now kena kurang kurangkan untuk kesihatan badan juga. hehe, sama sama kita kurangkan minum berais. At least kita sihat.

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !