A note during Perintah Kawalan Pergerakan - Faraamusa

by - April 14, 2020


Assalamualaikum =D

A note during Perintah Kawalan Pergerakan - Faraamusa. Hye korang, dalam kesempatan ni huda nak share dengan korang satu posting ilmu dari seorang blogger Faraamusa. 

To be informed - nota dari posting beliau, adalah hasil dari IG Live sharing ilmu bersama Ustaz Hazrizal. 

Aku terpena bila baca posting tersebut, aku terpandang tiap bait patah kata yang buat hati aku tersentuh dan berfikir. Antaranya dalam nota Faraamusa ada tulis "gunakan masa PKP ni, untuk hidupkan "reality".

Credit info and picture - Faraamusa

Apa maksud "reality" dalam content ni? Means dalam masa PKP inilah masanya untuk kita buat something yang lebih bermanfaat dengan spent masa bersama keluarga, deal dengan masalah sebenar yang kita hadapi dengan pasangan dan keluarga. Beri commitment untuk setiap masalah yang berlaku.

Apa yang disebutkan dalam content ni betul juga. Buat aku terpena dan berfikir. 

Lain - lain maklumat yang Faraamusa share :-

1. Situasi sekarang seakan Allah sedang "memaksa" kita untuk berubah (berubah kearah kebaikan).

2. Tempoh PKP ni bagaikan semuanya "dicabut" dari kita (semuanya bermaksud : kebebasan, pergerakan dan kelaparan misalnya).

3. Ambil peluang sebaiknya semasa PKP. Luang kan masa bersama keluarga dan buat perkara yang bermanfaat (make the most of everything).

4. Jangan selalu sibuk buat ibadah hanya kerana "masa" sahaja. Means buat sesuatu ibadah hanya sebab motif. (Contoh : baca Al - Quran sebab nak rasa "happy". "Happy" itulah "masa" yang dimaksudkan). Buatlah sesuatu kerana ingin mendapat redha Allah, dan fikir rasionalnya ibadah tersebut. Perasaan yang kita rasa (happy/gembira) misalnya, itu hanyalah hikmah bila kita buat ibadah tersebut. 

5. "Reach out" pada yang memerlukan bantuan. During PKP ni kalau kita dapat lihat dan tengok pada dunia luar, ramai yang memerlukan bantuan dari segi kewangan dan makanan. Kalau kita ada rezeki lebih, share. 

6. Prioritize your life - Means, tengok apa yang Allah kehendaki, bukan tentang "life" yang kita perlukan. Contoh tanya pada diri, "Apa maksud agama itu pada diri kita? 

Apa perbezaan berseorangan dan lonely?" (Berseorangan maksud alone,  lonely maksud sunyi). Bila kita rasa "alone", occupy diri dengan teknologi (communicate, reach out). Bila kita rasa lonely (sunyi), korang busykan diri dan buat something yang bermanfaat. 

Ada lagi beberapa nota yang aku kira sangat bermanfaat untuk korang baca. Read more - posting Faraamusa (tekan link). 

Moga posting ini bermanfaat buat semua. 

You May Also Like

1 Comments

  1. betul, waktu pkp ni byk buat kita insaf..
    al-quran yg dah lma tak buka kita bukak balik..
    lpas tu spend time dgn famili 24hours..

    ReplyDelete

Hi guys, thank you for visiting my blog and read my entry. You are welcome to comment, give opinion or feedback at byfarahh.com. All comment which unnecessary or spamming comment will be automatically deleted by me.

Hye semua, thank you for visiting byfarahh.com. Feel free to visit my social media =D