'New Normal' Routine yang mesti kita praktikkan semasa dan selepas Perintah Kawalan Pergerakan

Farah
20


Assalamualaikum, =D

'New Normal' Routine yang mesti kita praktikkan semasa dan selepas Perintah Kawalan Pergerakan. | Hye semua, seperti yang sedia maklum tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) dilanjutkan hingga 12 Mei 2020. Walaubagaimana pun, kerajaan juga telah memberi sedikit kelonggaran pada PKP Fasa 3 ini, di mana para pelajar di Universiti di benarkan untuk pulang ke rumah masing - masing, ada beberapa sector pekerjaan yang dah boleh beroperasi, tetapi mesti apply dengan MITI dan follow procedure yang ditetapkan.  Bagi mereka yang tersekat dikampung pun,  dah boleh pulang ke rumah masing - masing juga, tapi mesti ikut hari - hari yang telah ditetapkan untuk semua negeri. Mesti follow. Jangan main redah je ok. Ada lagi beberapa kelonggaran yang di perjelaskan dalam ucapan Yang Berhormat Perdana Menteri - more info : article by Harian Metro



Dalam entry kali ni, huda nak share dengan korang 'New Normal' Routine, yang mesti kita praktikkan semasa dan selepas Perintah Kawalan Pergerakan. Ok korang, seperti yang sedia maklum pihak kerajaan, MKN dan KKM telah mengesyorkan kepada kita bahawa dalam masa ini, kita kena amalkan penjarakan social dan the other "new normal" routine.

New Normal Routine:-
Antara "New Normal" Routine yang mesti kita amalkan, sama ada semasa atau selepas PKP. 


1. Penjarakan Social.
Seperti yang korang tahu, penjarakan social ini sangat penting untuk mengelakkan kita atau prevent daripada terkena jangkitan.

Jarak social yang disyorkan adalah 1meter dari satu individu ke satu individu yang lain. 

Dalam berbicara tentang penjarakan social juga, anda dinasihatkan untuk tidak berkumpul secara ramai. Bukan kerajaan tidak bagi langsung, tapi perkara ini adalah sangat disyorkan untuk anda follow kerana kita nak elakkan dari jangkitan penyakit berjangkit, seperti COVID-19. 

2. Berjabat tangan, atau bersalaman
Yang ini pun tidak disyorkan untuk buat, kerana penyakit berjangkit boleh merebak dengan cepat apabila kita bersentuhan. 

Kalau nak salam juga, salam je. Then terus lah basuh tangan dengan betul.

Kalau boleh jangan tau, just bagi tunduk hormat macam orang Jepun do.

3. Penggunaan Face Mask. 
Face Mask ini sangat penting. Even sekarang kalau nak masuk pasar raya, atau mana - mana tempat pun, kita sangat disyorkan untuk memakai face mask untuk mengelakkan tersebarnya penyakit berjangkit.

Walaupun selepas tamat tempoh Perintah Kawalan Pergerakan tidak lama lagi, kita kenalah follow nasihat - nasihat yang diberikan sebelum ni. Misalnya, bila batuk, selsema atau tak sihat (yang memperlihatkan adanya gejala penyakit berjangkit seperti COVID-19), anda disyorkan untuk memakai face mask. Wajib ye.

Bila bersin, gunalah tisu then buang kat tong sampah, lepas tu basuh tangan. 

4. Menjaga kebersihan diri dan tangan

Ok this is one of the important things yang kita belajar masa PKP dan Pendamik COVID-19. Di mana, bila balik je dari membeli barang keperluan, kita dinasihatkan untuk mandi dan bersihkan diri, kerap basuh tangan walaupun dekat dalam rumah.

Hope lepas PKP pun, we still do that. Means terus bersihkan diri before kita berjumpa, dan lepak bersama keluarga. Ini untuk prevent dari benda - benda yang tidak dijangka. 

Tips bila keluar :
i) Selain bawa hand sanitizers, dan sabun dalam botol kecil, korang juga perlu bawa penyembur kuman dan letak dalam kereta. (Penyembur kuman yang selalu digunakan adalah seperti, dettol atau Febreze atau apa pun jenis). Naik kereta terus amik tisu basah, semburkan penyembur kuman atas tisu basah, lepas tu lap steering kereta dan dashboard. Ini juga adalah langkah penjagaan diri ketika berada diluar.
ii) Sampai je rumah, bersihkan diri, dan baju terus rendam baju dalam baldi. Jangan campur dengan baju kotor lain. Sebab bila kita berada dekat luar, kita tak tahu kuman apa yang dah melekat. Better rendam baju dalam baldi lain, then terus basuh. To be safe. 

Part of activities during MCO:-
Expect lain yang tanpa sengaja berlaku dalam masyarakat.





1. Lebih masa bersama keluarga

Korang perasan tak, masa PKP nilah kita ada banyak masa dengan keluarga. Buat macam - macam aktiviti sama - sama, hingga kita pun terpost hidangan makanan tak jadi dekat group "Masak Apa Hari Ni Tak Jadi". Huda pun pernah share sekali, hahaha. 

Dalam erti kata lain, kita selalu masak kat rumah. 

Best tau masak, sebab for me lah kan masak ni such one of therapy. Bila masakan kita menjadi, family makan and puji sedap. Wahhh rasa semangat kau, aku nak masak lagi hehe.

2. Connect dan buat aktiviti bersama keluarga, dan kawan walaupun berjauhan.

Walaupun kita berjauhan dengan keluarga atau kawan rapat, but we can still connect with them dengan facetime or selalu call. Itu adalah salah satu langkah yang kita dapat buat if kita banyak kerja dan tak dapat pulang ke kampung halaman. 

Jadi lepas PKP pun, busy macam mana kita boleh connect dengan mak ayah kita dekat kampung. Boleh berchat dan video call dengan kawan baik juga. 

3. Beli barang yang perlu.

Perasan tak masa PKP ni, bila semua orang stay at home kita secara tak langsung beli barangan keperluan sahaja. Means kita dah jarang, less atau tak beli dah barang yang "kehendak". Dah banyak sangat jimat during PKP ni.

Actually pun huda perasan this things pada huda. Hope so la lepas ni keep kekal macam ni, hehe. Perempuan kan.

Plus kalau kita nak beli barang pun semua based online, secara tak langsung kita dapat tolong mereka yang buat grab food, food panda atau postmen.

4. Masa untuk kenal diri dan beribadah

Masa PKP bila dekat rumah ni lah, kita ada masa untuk relax, kenal diri kita more, and bagi ruang kat diri. Misalnya kita nak perbetulkan cara kerja, atau apa - apa sahaja cara yang kita perasan secara langsung atau tidak langsung, kita ter - buat mistake. 

Dalam masa yang sama, bila banyak masa terluang, secara tak langsung kita juga banyak masa untuk beribadah, dan mungkin ada juga belajar, or dengan ceramah online. 

Sekarang huda pun perasan ramai dah ustaz/ustazah buat online, sometimes ada di antara mereka yang buat collaboration, atau live bersama para artis dekat Instagram. Alhamdulillah, it is a good.

Moga kita istiqomah even lepask PKP pun. 

Dan actually banyak lagi routine yang kita buat dalam masa PKP ni. Moga ianya kekal. 

Yang major 4 "new normal" routine tu please do tau even lepas PKP pun. Moga kita dijauhkan dari penyakit yang tidak diingini. Orang akata, itu adalah langkah prevention yang terbaik buat diri kita dan keluarga. 

Take care semua =D





Post a Comment

20Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. sungguh. banyak hikmahnya atas apa yang berlaku sekarang ni ~~

    ReplyDelete
  2. Belum dapat berfikir lagi kepala ni, apa nak buat lepas PKP, silap-silap masih lagi duduk rumah aje macam biasa...

    ReplyDelete
  3. I agree with you on the 'New Normal' Routine. Now I have more time with my kids I am truly happy with it

    ReplyDelete
  4. setuju sangat dengan point2 yang diberikan. Btw wabak ni banyak juga memberi impak positif buat umat manusia ni.

    ReplyDelete
  5. I like point no. 4 in aspect lain dlm the new normal. That’s a good one. I am gonna miss all the hand shade and hugging. Huhuhu.......

    ReplyDelete
  6. Banyak hikmahnya PKP ini. Kita saling mengenali hati budi pasangan, jadi semakin rajin, semakin ada masa untu diri kita dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  7. Memang pentimg pakai mask dgn glove sekarang. Kena jaga keselamat diri demi keluarga dekat rumah kan? Huhu. Semoga covid ni cepat settle supaya boleh jalani hidup mcm biasa balik

    ReplyDelete
  8. Lepas ni sure kita terbiasa dengan rutin ketika PKP ni, bagus lah kan..harap rutin ni berkekalan demi kesihatan dan kebersihan kita juga

    ReplyDelete
  9. Entah sampai bila PKP ni, tapi ok jer duduk rumah. Besar hikmah atas apa yang terjadi

    ReplyDelete
  10. The new normal ni memang patut diteruskan demi kesihatan semua. Virus yang tak nampak di mata kasar.. ada yang dah sembuh tiba-tiba boleh terkena semula. Stay safe. Kita jaga kita.

    ReplyDelete
  11. Betul tu. Byk kebaikan PKP ni lebih kepada masa bsama keluarga. Bila dah lama macam ni, lepas PKP nanti pun kte dah biasa cara macam ni.

    ReplyDelete
  12. online shopping akan jadi lebih utama selepas ni kan. thanks sharing info

    ReplyDelete
  13. I honestly am not ready for this new normal thing.
    I wish we could just live our normal life as how it used to be :'(

    ReplyDelete
  14. If lpas pkp pn rasanya still sama rasa mcm dlm tmpoh pkp sbb da trbiasa. Amlkn jarak sosial distancing, pakai face mask dan guna hand sanitizer..tp yg bst duduk rumah dgn kluarga dpt luangkan bnyak masa yg sblum nie kita jrang2 ada kt rumah..

    ReplyDelete
  15. 1 benda yg maybe akan rasa asing bg za ialah bersalam dan peluk. Dah biasa kan kalau jmpa family lain salam dan peluk. Kena tahan la lepas ni

    ReplyDelete
  16. Semoga keadaan pulih seperti biasa. Ye sentiasa jaga kebersihan walau di mana pon.

    ReplyDelete
  17. Nice sharing! Memang rindu sangat nak keluar, bawak anak jalan2, tapi even lepas PKP kita masih perlu berhati2 kan!

    ReplyDelete
  18. Rasanya lps PKP ni byk benda nak buat mcm biasa uruskan apa2 yg tergendala dulu

    ReplyDelete
  19. yes. bak kata PM, new normal.
    bakal mengubah byk angle dlm kehidupan seharian kita, farah.
    tapi pada aida, kita ok lagi la. tau batasnya.
    anak2 di skola, tu yg aida risau skit. diorang kalau jumpa kawan2, lupa dunia :) ha ha ah ha...

    ReplyDelete
  20. lepas PKP nanti tak bersalaman dah kot dengan orang...nak tunduk macam orang jepun lahhh...haha

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !