Cerita Ringkas Journaling Cara Sendiri | Hai, Assalamualaikum guys. Lama dah tau, entry ni “tergantung” dalam draft blog saya. It just hari ni baru nak update . Jadi ini kisah ringkas (mungkin).
Entry ni juga versi edited .Biasalah, huda dah menaip, delete, dan tulis balik. Begitulah process seterusnya, sehingga entry itu di published. Tak ada banyak cerita, pasal bila bermulanya journaling ni. Dari remaja, Huda suka membeli sebuah novel, dan beli buku nota yang comel. Itu je cerita ringkasnya.
Dan tadi, before update semula entry ni. Huda ada ternampak satu posting tiktok. Simple je.

Gambar ni.
Apa yang nak buat dengan muka surat kosong? Tajuknya.
Sejujurnya, saya tak tahu type of journaling before explore. Tahun ni baru betul - betul explore. Dan rupanya few idea aku dah buat since beberapa tahun lepas. Yup, manual tapi simple. Cerita dia, Huda ni jenis buat ikut hati masa tu, dan tak tau itu rupanya part of journaling . Huda jenis, suka classified something, belajar benda tu dari zaman study yang suka buat nota tepi. Actually ada juga idea - idea di dalam gambar tersebut, yang Huda apply buat juga dalam blog ni juga.
So based on the idea, ini 4 pilihan yang Huda dah buat rupanya (berdasarkan gambar rajah di atas) 🫣 :-
Errrrrrrr, keluar pula ayat arahan karangan di situ ye 😅.
Ok ,
1. Tampal gambar dalam sketch pad. Bukan gambar je, kad ucapan birthday, pun huda tampal sekali dalam tu.
Tak ada nota dalam tu, tapi cukup sekadar tampal. Bila Huda tengok, cukup untuk Huda throwback semula moment dalam minda ni hahahaha.

Ada yang gambar convo size besar, I main letak gitu jer . Nak gunting sayang. So untuk tak renyuk, kita selit situ 🫣.

Dapat hadiah, dapat card dari adik dan kawan - kawan. Ada lagi a few card even surat dari bff I masa study kat Pahang . All there! ❤️

Kenangan gift card, name card masa jadi media (blogger) - collaboration entry.

Ni kenangan masa awal join event media dulu 🤭.
Dekat blog ni pun of course ada, sekali dengan penceritaan. Ianya lebih kepada kisah throwback Farah di dalam blog (personal story categories).
2. Media Journal
This one Huda buat since 2018. Ni more kepada motivation part la. Iyelah, tak semua benda Huda nak update dalam blog pun. Sebab itu personal. Sebab tu I have few buku nota kosong, so take note benda penting untuk Huda baca semula, di kemudian hari.
Actually I baru realize, ohhhh tu nama dia media journal ke? 🤣🫣.
Dan dekat blog ni pun, ada benda tu. Contoh, macam review buku, movie, dan even share youtuber yang huda minat. Lirik lagu pun ada tulis. Ni semua antara penyumbang juga pageview naik. Ehhh ni lari topic, bukan tips blogging 🫣.
3. Brain dump/gratitude/short diary/update for a week or a month
In one book.
Atau aku namakan ianya free flow journal.
Brain dump aku banyak, sebab ada je overthinking. So, di zaman AI ini, personally kalau dah banyak sangat benda, dan masa tu stress, sejujurnya saya guna chatgpt to make it short. Lepas tu, tulis kat buku, guna “tone” sendiri.
Atau aku ambil masa untuk cool, then after a week baru tulis. Kira macam kat situ, muhasabah diri.
Actually journal ni, part of muhasabah secara bertulis 😅.
Lahhhh tu pun nak chatgpt ke? 🫠
Selit sikit kenapa guna AI. Senang je, sebab boleh kak, hihi. Untuk setiap process penulisan, mana sumber kita ambil. Kita tak bolehlah nak copy bulat - bulat. Kenalah edit, dan tulis ikut “tone” kita. Kalau dalam process aku belajar dulu masa buat Thesis, itu namanya process adapt dan adopt. Yup, walaupun tak ada orang nak analis dan bagi markah. Hihi gurau je ek. Tp betul lah, kalau guna “tone” atau cara penulisan sendiri, kan lagi best bunyinya, bila kita baca semula.
Sama juga dengan blog. Nak ayat sedap, memanglah aku minta tolong chatgpt sometimes. Sebab Huda suka content original, so Huda editlah balik.
4. Journal with prompt,
Ni buat sendiri or tengok idea kat media social or bantuan chatgpt. Then tulis dalam buku.
Again, process adapt and adopt being applied. Reason semata nak ada tone suara sendiri, even menulis pun.
5. Doa journaling
Ni takde dalam ganbar di atas. Tapi ada nampak kat Tiktok doa journaling. Macam Huda jenis yang malas asyik nak google, so Huda ambil satu buku nota dan tulis doa. Contoh doa solat taubat, solat tahajjud, or ada doa yang orang share good for me - so auto I akan tulis kat buku journal doa I.
Even nak buat doa sendiri pun boleh. Macam contoh, if stuck, if no idea, nak renew doa kat situ, then Huda tulis je. Ada masa baca jer semula.
Contoh journaling saya (by video - tekan je link).
Banyak je lagi categories journaling yang korang boleh applied in your daily, weekly or even monthly journaling day. Contoh macam junk journaling. Boleh cari contoh dekat Tiktok, Google, Instagram,
Best tau tengok orang suka buat junk journaling. I not choose that ways since I’m not creative guys haha. I lebih suka berangan dengan menulis. Tapi betul tau, bila menulis I rasa “fresh” 🤭. Tomorrow mesti I rasa “semangat” ✌🏻.
Sebab tu sometimes, I akan choose sama ada nak tulis blog atau tulis journal.
So kalau korang idea berkenaan dengan jornaling, jangan segan silu. Boleh share dengan Huda di ruangan comment ni. Hehe. Kot lah, Huda boleh apply nanti.

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.
Happy Blogging.