Macam mana nak rasa happy dengan pekerjaan kita

Farah
17


Assalamualaikum, =D

Macam mana nak rasa happy dengan pekerjaan kita. | Hai semua, bila bekerja macam - macam perasaan yang kita rasa. Ada seronok, ada happy, motivasi, dan even ada juga rasa disebalik 3 perasaan tersebut. Berkecamuk kadang - kadang kan?

Walaupun pernah belajar banyak pasal "motivation" dekat tempat kerja, masa study dulu and even lecturer pun banyak cerita itu dan ini. Tapi bila kita alami sendiri, kita baru tahu "oh inilah perkara yang aku pernah belajar, dan lecturer pernah terangkan dulu,". Dari situ kita belajar, how to control.

Cuma kadang - kadang bila ada perasaan yang bekecamuk terhadap pekerjaan, huda pernah sampai  tak ada idea how to settle it. Mujurlah ada family dan kawan - kawan yang support and bagi idea dekat I.

Macam mana nak rasa happy dengan pekerjaan kita?


1. Sharing season apa yang huda pernah baca "how to be happy at workplace".

i. Huda ada baca, dia kata better kita listkan job description kita, buat list task dan listkan gratitude list for your job. Dengan cara ni kita dapat track diri kita dan pekerjaan kita. 

ii. Dan ada juga huda baca, dia tulis "kita kena tahu yang kita memang di design - kan untuk bekerja, dan pekerjaan ni macam sistem barter". Sistem barter yang dimaksudkan di sini, kita bekerja untuk dapatkan duit. So dengan duit tulah kita boleh beli baju, makanan dan sebagainya. 

iii. Kita juga, kena "humble dan proud dengan compensation yang diberikan". Kenapa? Setiap orang ada skill dan talent masing - masing, dan kita patut dibayar berdasarkan 2 perkara tersebut. Tapi as for me faham, kena juga tengok juga pada sesuatu organization. Tambah beliau, andaikata current company tak accept what is our skill and talent and pay less, let it be. Kita kerja je sungguh - sungguh dan improve mana patut improve, kita belajar ilmu sebaiknya dekat company itu dan buat yang terbaik for the next company yang kita nak pergi.

iv. Stay present with your job katanya. Means, kita focus and concentrate only for your task. If there have a less job, consider finding a side job or filling.  


2. Minta pendapat keluarga/kawan

Perkara ni pun sangat penting ye guys. Even huda pun kalau if no idea, and rasa sangat disappointed dalam seseuatu perkara, huda memang akan cari mereka. Mereka yang huda percaya, and dalam masa yang sama boleh buat huda calm, dan secara tak langsung boleh bagi idea dan buat huda termotivasi.

3. Google atau baca buku yang related.

Dekat google banyak sangat info yang boleh kita cari dan belajar. Bila huda rasa perasaan yang tak best tu, huda calm kejap fikir. Apa perlu aku buat and baca? Dan apa tips yang family atau kawan bagi secara tak langsung? Huda terus search keyword and baca. 

Bila kita buat perkara ni, secara tak langsung kita akan ada rasa termotivasi dan berfikir. 

Aku baru dekat 3 tahun bekerja, and banyak gila benda lack. 

Sometimes macam nilah aku buat. Google, baca buku benda yang related. 

Btw, buku "The Rules of Work", aku beli sebab ternampak Vivy Yusuf baca and review. Bila rasa best memang aku akan beli, haha. Sejenis perangai suka kumpul buku buat collection.

Kenapa bila nak tahu hal ni kena google atau baca buku? Kadang - kadang kita kena tahu teori. Selain teori, kita boleh juga minta pendapat family dan kawan. Tapi mereka ni somehow bagi idea dan beberapa jalan penyelesaian, selebihnya kita kena work on it. Bila kita baca teori, baru kita dapat match dengan nasihat mereka dan teori yang kita baca tadi. 

InsyaAllah, dari situ kita boleh solve problem. Try slow slow ok. 

p/s : setiap orang lain caranya, tapi cara huda yang nak lebih terperinci macam ni. 

4. Motivation dan Teori. 
Ala.... teori lagi. Maaf guys, motivation pun ada teorinya tersendiri tau. Teori motivation yang popular Herzberg's Theory dan Maslow's Theory. But now huda tak nak terangkan details tentang 2 teori tu. Izinkan huda share dengan korang motivation pekerjaan yang simple, dan tak berapa nak details. 

Yes, motivation ni sangat penting untuk diri kita. Sebab bila kita "lack of motivation", kita tak ada rasa "satisfaction" untuk bekerja. Dan bila tak satisfied, mulalah perasaan lain bercampur - baur. Ye guys, huda pun acap kali rasa. Even kekadang huda pun blur dah macam mana nak settlekan sesuatu masalah tu. Rupanya kena calm, fikir dan barulah boleh settle masalah.

Macam mana nak rasa motivasi? Secara teorinya, yang boleh datangkan motivasi ada banyak perkara, tapi dalam sector pekerjaan, salah satu motivasi yang dapat kita kaitkan adalah "Environment dan Needs". 

Environment bermaksud suasana kita bekerja. 

Needs pula, apa yang kita perlukan dalam pekerjaan tersebut, dan kenapa kita pilih pekerjaan tersebut at the first place? Contoh needs, kita terima sebab kita nak ilmu dan pengalaman, atau kita terima sebab offer yang company bagi tu sangat sesuai dengan expectation kita.

No photo description available.
Mungkin korang boleh tengok secara ringkasnya dalam gambar rajah ni. 
This picture is by me, but the framework is credit to my friends and I (this is our big project masa study dulu, hehe).

Huda sejenis, bila rasa macam lack of motivation, huda akan buka balik buku research ni. Huda tak tahulah kenapa. 

5. Solat dan Doa

Ok this is one of the important things in our life. InsyaAllah, Allah akan bagi kita jalan yang terbaik. Kalau nak mennagis, menangislah dalam sujudmu jika itu yang menenangkan kamu. Ceh ayat kita, haha.


6. Cari apa yang kita perlu dan practice tips apa yang kita baca
Ok ini part last, bila kita dah baca dan dengar pendapat orang. Selebihnya diri kita yang perlu buat semuanya. Practice all the tips and the way yang diorang ajar and apa yang kita baca. 

If korang ada cadangan dan idea boleh share kat ruangan comment tau. Thanks =D
p/s : I wrote, I share for myself and you guys too. Sebab huda sejenis syok sendiri suka baca tips yang huda tulis dekat blog hahaha. 

Anyway thank you guys singgah baca juga. Hope this tips boleh membantu memberi idea kepada korang "how to be happy at workplace".

Take care guys. Stay at home while MCO ok. 


Tags

Post a Comment

17Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. bagus ni, boleh juga implement ke dalam dunia belajar dan PhD..haha

    ReplyDelete
  2. Tak kiralah kerja di opis ke di rumah ke, kalau kita ikhlas, suka dan memang rasa tanggungjawab, kita pasti suka dengan apa yang kita buat...tapi kalau jenis yang tak puashati dengan kerja sendiri..memang tak bahagia lee jadinya..

    ReplyDelete
  3. Kerja ni kena ada jiwa, minat, tabah dan ikhlas. Kerja utk gaji, kan. So, make sure gaji tu gaji yg berkat.

    Mesti cari motivasi sendiri. Lain org lain rasa nya. Wujud rasa suka, then positif lah jadik nya :)

    ReplyDelete
  4. Indeed we need to be happy & positive with our work during this MCO.
    It's not easy for everyone! But I believe we all will be God.
    Just be positive! Stay safe & God bless!

    ReplyDelete
  5. Kerja ni pun satu ibadah gak. Nak kerja kena bersungguh-sungguh. Kita kena suka kerja kita tu. Tu yang kadang2 orang sampai kena cakap berkali kali I love My Job nak bagi motivasi kat diri sendiri.

    ReplyDelete
  6. good sharing. thanks. but for me, to fall in love with your job, kena ada passion.apapun i love my job alhamdulillah

    ReplyDelete
  7. Apabila kita pilih jerjaya yang kita suka maka sudah tentu kita seronok menjalankan tugasbya sehingga kadang kala di rumah pun sambung. Jadi rloklah pilih kerja yang anda auka daripada kerja kerana duit semata.

    ReplyDelete
  8. Pernah alami perasaan itu banyak kali. Buat kerja yang bukan kita suka dan hanya demi untuk tanggungjawab. Hanya kepada Allah sahajalah memohon pertolongan. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  9. Stay focus walaupun pada awalnya kerja itu bukan kesukaan kita. insyaAllah one day orang luar akan hargainya.

    ReplyDelete
  10. Selain berdoa..kita kena ada usahakan. Salah satu contohnya kena rajin baca. Mcm sis pun suka juga dgr perkongsian dari org yg berjaya dn minta pendapat keluarga dn rakan2 kalau dh buntu nak selesaikan masalah dlm apa yg kita buat

    ReplyDelete
  11. 1 benda yg za pgg kalau nak happy bekeje ialah environment with colleagues. Kalau semua jenis cool janji buat kerja ok la. Tak suka yg toxic environment, jadi kurang selesa nk keje

    ReplyDelete
  12. Thanks for sharing Huda! Awal=awal azwar pun xminat dengan job Azwar, lama-lama latih diri untuk hadam untuk fahamkannya. Alhamdulillah okay!

    ReplyDelete
  13. Ada suatu masa atau Hari kita sendiri akan rasa eiii apa Aku buat ni. Bosan nya. Benda yang sama je. Mommy pernah rasa. Tp bila kwn office ajak g minum, lajuuuu je

    ReplyDelete
  14. Always happy dengan pekerjaan kita. Cuma selalunya environment yang buatkan kte jadi tak best dengan kerja tu 😊.

    ReplyDelete
  15. Perkongsian yang bagus. Alhamdulillah saya suka dengan pekerjaan sekarang walaupun hakikatnya cita cita dulu nak jadi lain. Walaupun lari dari cita cita tapi tetap terima dengan redha dan lakukan kerja dengan ikhlas kerana ia juga satu ibadah. Alhamdulillah memang suka dengan kerja sekarang ni.

    ReplyDelete
  16. Happy dengan kerja sekarang, PKP ni rasa rindu sangat dengan work station kat office tu... sempat kemas sebelum PKP tak tahu lah apa jadi dengan work station moga sukses yea..

    ReplyDelete
  17. It's good to find happiness in our work which takes up a lot of time in our lives!
    https://rachelstruth.home.blog

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !