Semalam sempat tengok Psychosynthesis On Tour (Tarian Ballet) di Johor Bahru

Farah
0

Semalam sempat tengok Psychosynthesis On Tour (Tarian Ballet) di Johor Bahru | Assalamualaikum, hye. Semalam berkesempatan untuk tengok sendiri tarian Psychosynthesis. Untuk makluman Tarian Psychosynthesis, adalah salah sebuah tarian contemporary hasil gabungan dari Asia Ballet Theatre dan Kenny Shim Dance Collective. Psychosynthesis merupakan salah sebuah tarian contemporary panjang yang pertama di hasilkan di Malaysia. Psychosynthesis On Tour Kebiasannya di persembahkan di Kuala Lumpur, dan ini merupakan kali pertama Psychosynthesis On Tour berada di Johor Bahru. 


Psychosynthesis On Tour Ini dipersembahkan di Panggung Opera Permaisuri Zarith Sofea Johor Bahru, yang juga terletak berhadapan dengan R&F Mall, Johor Bahru. 


Psychosynthesis merupakan tarian contemporary yang mengisahkan tentang perjalanan hidup semasa Pendamik Covid 19. Setiap pergerakan tarian, lagu dan lighthing memainkan perananan antara satu sama lain. 

Perkara yang memainkan peranan di dalam Psychosynthesis ini adalah tarian contemporary, music and the innovation light. 


Psychosynthesis On Tour Ini dipersembahkan di Panggung Opera Permaisuri Zarith Sofea Johor Bahru
This one call The Sphere. 
The Sphere merupakan salah satu inovation lighting, yang direka khas hanya untuk Psychosynthesis. Lagu juga memainkan peranan, seiring dengan lightning tadi. 

The Sphere merpakan simbolic structure di dalam Psychosynthesis . Ianya merangkumi aspect structure virus, pergolakan mental, emosi, dan kesatuan manusia.

Setiap lagu yang dimainkan juga memainkan peranan tersendiri, dari segi perasaan manusia, emosi, dan kesihatan mental. Lagu - lagu ini adalah mewakili maklumat fakta COVID dan penemuan varian terbaru semasa ianya berlaku. 

   
Psychosynthesis On Tour Ini dipersembahkan di Panggung Opera Permaisuri Zarith Sofea Johor Bahru

Psychosynthesis On Tour Ini dipersembahkan di Panggung Opera Permaisuri Zarith Sofea Johor Bahru

Dan setiap pergerakan tarian contemporary ini juga ada maksud tersendiri.

Contoh salah satu maksud tarian dalam perlakuan tarian seperti di bawah :-

 Perlakuan tarian 1 : Factual Arch
Dalam perlakuan tarian ini, pihak produksi cuba ketengahkan kebenaran tentang COVID19 yang berlaku di seluruh negara. Gerak tarian para penari, menunjukkan struktur sfera virus dengan pergerakan ‘thematic’ dan tentang kesan virus tersebut.

Manakala pergerakan ‘pinched’ finger pula menunjukkan lonjakan protein COVID19, dimana penari cuba menunjukkan dengan beberapa pergerakan tarian.

Ada juga tarian yang menunjukkan tentang kesihatan dan fronliner, di mana semasa pergerakan tarian tersebut penari membuat tarian sedang berlawan dengan virus COVID19. 


Psychosynthesis On Tour Ini dipersembahkan di Panggung Opera Permaisuri Zarith Sofea Johor Bahru

Inilah dia penari- penari hebat Psychosynthesis.

Pengalaman yang sangat mengamumkan. Sejujurnya, ini merupakan kali pertama huda tengok sendiri persembahan contemporary yang agak panjang, dan menarik.


Persembahan Psychosynthesis - 4/1/2024 - 7/1/2024


More info tentang Psychosynthesis, boleh click dan baca di website ini

  Bagi yang berminat nak belajar tentang dunia tarian contemporary, boleh layari Instagram Rasmi Asia Ballet Academy - Click Link

 







Post a Comment

0Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !