Cara nak defrost ayam, ikan atau daging dengan mudah dan pantas

Assalamualaikum =D

Ini merupakan cara pantas dan cepat untuk defrost ayam, ikan, dan daging. Cara ini juga merupakan cara paling selamat.

Cara nak defrost ayam, ikan atau daging dengan mudah dan pantas
1 jam , atau kurang 1 jam sebelum masak, keluarkan dan rendam dengan air paip yang mengalir.

Process defrost amik masa tak lama, kurang daripada 30min. Kalau ikan, lagilah kejap process defrost-nya.

Cara nak defrost ayam, ikan atau daging dengan mudah dan pantas
Cara nak defrost ayam, ikan, or daging dengan pantas :-
Letakkan ayam, ikan, or daging yang beku dekat 1 besin yang sederhana besar. Buka air paip paling kecik, dan biarkan ianya mengalir.

Dalam masa 10minit , tengok ayam tu dan “cerai - ceraikan” dia. Supaya process nyah beku (defrost), lagi cepat siap.

Then bolehlah siang, dan basuh macam biasa hingga bersih.

Masa process nak defrost tu, pastikan lubang singki tak tutup sepenuhnya. Ianya untuk mengelakkan, air bertakung dekat singki semasa process tersebut sedangkan berjalan.

Selamat mencuba. 

2 Comments

Hi guys, thank you for visiting my blog and read my entry. You are welcome to comment, give opinion or feedback at byfarahh.com. All comment which unnecessary or spamming comment will be automatically deleted by me.

  1. Ohh cara macam ni lagi cepat eh. Biasa rendam je atau nak cepat lagi guna microwave. Boleh cuba cara macam ni. Risau lupa tutup air paip je. Hehe..Terima kasih share :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Hi guys, thank you for visiting my blog and read my entry. You are welcome to comment, give opinion or feedback at byfarahh.com. All comment which unnecessary or spamming comment will be automatically deleted by me.