Just Talk : Dengan ingat Allah, kita akan tenang

Farah
5
Assalamualaikum, =D


Hai korang. Just talk kali ni nak share dengan ingat Allah kita boleh tenang. Betul ke? Of course, yes! Allah yang menciptakan kita, apa - apa pun kita akan berbalik pada Allah. Kadang bila Allah uji kita, dengan this and that problem mesti akan terdetik dekat hati, "Ya Allah, kuatnya ujianMu. Kuatkan hati aku untuk berhadapan dengan ujian ini Ya Allah. Bantu aku untuk terima ujian-Mu dengan Redha dan ikhlas," . This ayat selalu akan terlintas dekat diri kita bukan?

Kadang - kadang kita always tanya kenapa benda ni boleh terjadi? Kenapa Allah menguji kita? Kita pun sedia maklum bahawa Allah akan turunkan ujian pada kita kerana Allah ingin kita lebih mengingati dia saat kita alpa. Allah nak kita kembali padaNya. 


Part of Self - Healing
Kalau hidup tu tak ada pancaroba/ujian macam tak best pula kan? Kehidupan ini memang penuh dengan ujian. Setiap orang punya ujian yang berbeza. Setiap orang ada flaws masing - masing. Apa pun kita sebagai manusia, jangan cuba untuk judge manusia lain. Sebab Allah turunkan ujian dalam pelbagai bentuk. Apa pun bila kita ingat Allah, jaga solat, zikir, baca Al Quran, InsyaAllah urusan kita akan dipermudahkan. 

Kadang - kadang kita memang kena didik diri kita untuk selalu ingat Allah. We are just human being, we have our own flaws, we have our own wrong doing, we have our own ujian. Accept our fault, is important. Terima kesalahan diri, dan perbaiki. Maafkan diri, then move on dengan situasi tersebut. Walaupun kita ada masalah, jangan keep blaming diri kita. Cuba belajar untuk tenang. Contoh, macam ambil satu paper, dan tulis isi hati. Lepas tu buang paper tu. Kat situ timbul sedikit kepuasan. Sebab bila dah besar ni, nak cerita kat orang pan malas. Dengan ada manusia, yang kadang ambil kesempatan, di atas kesedihan kita. Kadang, kita pun susah nak control diri bila tengah emotional. So that is why, ambil paper dan luah tu, one of reason yang boleh buat kita nampak apa kita nak buat. Bila ingat Allah, bukan je hati kita akan tenang, malahan kita akan rasa mudah sikit settle masalah kita.

Dont rush, slowly jer. Allah akan bantu. Untuk kita terima ikhlas, dan redha memang kena doa minta Allah bantu kita. InshaAllah, it will helps. 

Baca juga : Rahsia Ketenangan (Article Harian Metro)

1. Solat
3. Baca Al - Quran & Surah - surah pilihan korang
4. Solat - solat sunat

p/s: bila kita nampak and tahu orang tu dapat ujian dalam hidup dia, why not kita doakan dia dalam diam. Once kita doakan orang, InsyaAllah mana tahu ramai je orang akan doakan kita in future. Cara ni juga boleh buat kita positive dan tenang =D.

Post a Comment

5Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. betulllllll...its good kdg2 kite diam dan banyak muhasabah diri ... dari situ kita akan lebih dekat dengan ALLAH. hanya DIA YANG MAHA MENGETAHUI SEGALANYA.

    ReplyDelete
  2. Saya doakan awak, Farahuda semoga terus kuat menjalani kehidupan...Amin! Doakaan saya jugak yer .. Betul, dengan mengingati Allah, hati lebih tenang.. inshaAllah

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !